Få lukket salget

Der er mange måder at lukke et salg på, men det sker sjældent af sig selv. Her kan du finde en række salgsteknikker, der hjælper dig med at skabe et tilfredsstillende kundemøde og lukke salget i sidste ende.

Selvom du har sendt en masse tilbud ud til potentielle kunder, og måske har en del forhandlinger i gang, så kan det stadig være svært at få lukket salgene i sidste ende.

For at undgå denne situation er det sommetider en god ide, at fokusere på dine mest lovende kunder, og ikke være bange for at blive kontant i din forhandling med resten. På den måde kan et ”nej tak” fra en potentiel kunde i nogle situationer være bedre end et ”måske”, fordi du så har mulighed for at rykke videre og satse på nye kunder.

Forbered din salgstale
Det altafgørende mål med al kundekontakt er selvfølgelig at få gennemført et salg, der er tilfredsstillende for begge parter. Det kan være en svær disciplin at mestre, men det er vores erfaring, at det går meget nemmere, hvis du har gjort dig nogle tanker om salgsprocessen på forhånd.

Det handler kort fortalt om at være ordentligt forberedt til salgsmødet, så du kan levere en fornuftig og klar salgstale samt at udvise taktisk snilde og forstå, hvor og hvornår du skal gå på kompromis med kundens krav.

Når du forbereder dig til et kundemøde, er det derfor essentielt, at du har orienteret dig om kundens profil, behov og finansielle situation for at kunne målrette og tilpasse din salgspræsentation. Og er du i tvivl, så skal du aldrig være bange for at spørge kunden selv – interesse viser blot, at du er seriøs og søger den bedste løsning for begge parter.

Du kan læse mere om, hvordan du skaffer viden om potentielle kunder under menupunktet ”Hvem er dine kunder?”.

Brug elevatortalen
Elevatortalen er en kort salgstale, som på få sekunder skal give dine potentielle kunder et præcist svar på, hvad fordelene ved dit produkt er, og hvorfor det skiller sig ud.

Jo skarpere din elevatortale er, desto mere professionel og målrettet kommer du til at fremstå over for kunden. Det er derfor en god ide at øve talen og løbende overveje indholdet, da det kan hjælpe dig med til at blive helt klar på, hvad det er, der gør dit produkt uundværligt.

Læs mere om elevatortalen

Vær fleksibel
Udover en god forberedelse, der retter sig mod den enkelte kundes behov, er det også vigtigt, at du i salgssituationen er villig til at forhandle betingelserne og imødekomme kundens ønsker.

For at opnå det bedste resultat bør du forinden forberede dig på forskellige forhandlingsscenarier, så du kan reagere hurtigt på pludseligt opståede krav, usikkerheder eller misforståelser fra kundens side.

Du kan eksempelvis foreslå kunden ekstra service med i prisen eller rabatter på fremtidige salg som kompromis. I forhandlingssituationen er det også en god ide at have besluttet sig for, hvor meget du vil gå ned i pris eller tilbyde af ekstra goder, så du ikke skal stå og regne på det foran kunden.

Bliv medlem af DANA

Bliv medlem af DANA – Danmarks eneste a-kasse kun for selvstændige.

Læs mere
Kurser og workshops

Hop med på vognen og styrk din forretning gennem målrettede kurser og workshops.

Læs mere
Hvorfor vælge dana

Vi er Danmarks eneste a-kasse kun for selvstændige, og har været det i over 40 år.

Læs mere