Markedsføring for få midler

Der findes en lang række billige og nemme markedsføringsmetoder, som hurtigt kan skabe værdi for din virksomhed. Her finder du en kort introduktion til nogle af dem.

God markedsføring koster ikke nødvendigvis en formue, og med den rette strategi kan du hurtigt og billigt bane vejen for, at din virksomhed når ud til endnu flere kunder – og måske endda helt nye kundegrupper.

Her præsenterer vi et par fif til billig og effektiv markedsføring.

Sælg til dine eksisterende kunder
Mange iværksættere fokuserer udelukkende på at skabe nye kunder, men det kan faktisk være en rigtig god forretning at aktivere dem, du allerede har.

Eksisterende kunder har tidligere købt dit produkt, og vil med al sandsynlighed også være interesseret i at høre mere om nye og forbedrede produkter med relevans for dem.

Det er derfor langt mindre omkostningsfuldt at skabe fornyet kontakt til de kunder, som du kender på forhånd, end det er at skaffe nye kunder. Alt det kræver er, at du ringer dem op, og promoverer dit produkt direkte over telefonen.

En anden fordel ved at tage kontakt til dine tidligere kunder er, at de ofte kan være behjælpelige som referencer. Du kan fx spørge dem, om de har lyst til at anbefale dig til fremtidige kunder, og på den måde vise nye kunder, at du er både pålidelig og troværdig at handle med.

Lav en pressemeddelelse
Hvis du har et budskab, som skal nå ud til mange mennesker på kort tid, så er det ofte en god idé at bruge en pressemeddelelse.

Pressemeddelelsen er et effektivt markedsføringsredskab, som kan bringe meget gratis reklame med sig, hvis den bliver brugt korrekt. Det er dog helt afgørende, at den er skarpt vinklet og professionelt skrevet, hvis den skal have en chance for at nå igennem nåleøjet på avisredaktionerne og andre medier.

En god pressemeddelelse er bygget over en god historie med nyhedsfaktor og interviewbidder med hovedpersonerne. Jo tættere meddelelsen er på en færdig avisartikel, desto større chance er der for, at den bliver publiceret.

Det er desuden en god idé at vedlægge kontaktoplysninger på de vigtigste personer i din virksomhed, så interesserede journalister kan ringe og stille opfølgende spørgsmål. Du skal dog altid regne med, at du eller andre i virksomheden selv skal tage kontakt til journalisterne og gøre opmærksom på pressemeddelelsen for at fange deres opmærksomhed.

Reklamér online med Google AdWords
Med online markedsføring kan du nå din kundegruppe hurtigere og billigere end nogensinde før. Det er dog ikke alle markedsføringstiltag på internettet, der virker lige godt, og det kræver, at du sætter dig godt ind i mulighederne, hvis du ønsker at gøre din virksomhed synlig på internettet.

Et interessant onlineredskab for de fleste selvstændige er Google Adwords. Her kan du blandt andet få vist små bannerreklamer for dine produkter, når brugerne søger efter relevante produkter i Googles søgemaskine.

Google Adwords har også den fordel, at selv små virksomheder med begrænsede markedsføringsbudgetter kan nå ud til deres kundegrupper. Du kontrollerer selv prisen for bannerreklamerne, og kan også selv styre din kampagne, hvis du ønsker det. Bare husk at sætte et loft for, hvor mange penge du ønsker at bruge, da det ellers hurtigt kan løbe løbsk.

Her kan du læse mere om Google AdWords.

Bliv medlem af DANA

Bliv medlem af DANA – Danmarks eneste a-kasse kun for selvstændige.

Læs mere
Vejen til succes

Som medlem får du Danmarks bedste online ekspertforum for selvstændige - gratis.

Læs mere