10 GODE RÅD til at sælge mere med dine tekster

gode råd til at sælge mere med dine tekster
  1. Mig, mig, mig...
    Mig, mig, mig...

    Din potentielle kunde vil allerhelst læse om sig selv. Hun vil ikke høre om alle de fantastiske egenskaber, dine produkter og ydelser har, men om, hvordan de gør en forskel for lige netop hende. Brug derfor det meste af teksten på at fortælle hende (eller ham), hvordan livet bliver bedre efter købet af dit produkt eller din ydelse.

  2. Kendskabsgrad
    Kendskabsgrad

    Der er stor forskel på, om du skriver til nogen, som kender dig og dine produkter eller ydelser i forvejen, eller nogen, som slet ikke ved, at de mangler det, du tilbyder. Det er vigtigt, at du ved, hvor i købsprocessen din læser er. Hvis hun allerede kender både dig og dit produkt og ved, at hun har brug for det, skal du ikke være bange for at bede om salget.

  3. Selv hvis-knebet
    Selv hvis-knebet

    Hvad er de hyppigste grunde til, at folk ikke køber af dig? Når du kender dem, kan du vende dem til din fordel. Ofte har de nemlig ikke meget hold i virkeligheden. Det kan f.eks. være, at den potentielle kunde tænker: “Det ville jeg egentlig gerne, men det kan jeg nok ikke finde ud af …” Brug det aktivt i dine salgstekster – gerne ordret: “[produkt] er for dig, selv hvis [største modstand].”

  4. Hvad er problemet?
    Hvad er problemet?

    En god salgstekst skal huske læseren på, at hun har et problem, som dit produkt eller din ydelse kan afhjælpe. For at lukke salget skal du være tydelig omkring, præcis hvilket problem du løser og hvordan.

  5. Irritér din læser
    Irritér din læser

    Normalt er det ikke pænt at irritere folk. I salgstekster er det dog en væsentlig del af at cementere behovet. Mind din læser om, hvor irriterende det er at stå i den samme situation igen og igen uden din hjælp. Vær gerne så konkret som muligt, når du beskriver situationen.

  6. Outcome
    Outcome

    Kan du love dine kunder håndgribelige resultater, så hold dig endelig ikke tilbage i dine salgstekster.

  7. Urgency
    Urgency

    Giv dine potentielle kunder en rigtig god grund til at købe med det samme i stedet for at vente. Det kan være en rabat, bonusmateriale, fri fragt eller noget helt fjerde. Det vigtigste er, at det er noget, dine potentielle kunder gerne vil have, samt at du tydeligt fortæller dem, at de skal skynde sig for at få det.

  8. Brug andres ord
    Brug andres ord

    Dine pæne ord om dig selv og din virksomhed kan være gode nok, men andres ord er ti gange bedre. Når andre siger noget positivt om dig, øger det nemlig troværdigheden meget.

  9. Storytelling
    Storytelling

    Når budskaber bliver pakket ind i en historie, bliver de meget nemmere at huske. Det er godt, når du skriver salgstekster. Hvis du ovenikøbet kan fortælle en historie, som handler om dig selv, er det endnu bedre, fordi den kan tale til læserens følelser. Det er vigtigt, at historien er relevant for det, du vil sælge.

  10. CTA – call to action
    CTA – call to action

    Flere steder i din salgstekst skal du indsætte såkaldte calls to action, når du skriver online. Det kan enten være i form af knapper eller tekst, der er markeret. Når du skriver teksten, kan du med fordel tænke på, hvilket problem du løser for kunden, eller på deres komfort. I stedet for at skrive “Køb nu”, så prøv at skrive: “Få din nye yndlingsskjorte leveret til døren om to dage” (nemt og hurtigt) eller “Få mere trafik nu” (problem løst).

Skrevet af Lotte Stjerne fra sigdetmedord.dk