Personale

Hvilke krav er der ved ansættelse, og hvordan håndterer du barselsvilkår? Find vej gennem mængden af regler omkring personalehåndtering.

I takt med at din virksomhed vokser, bliver det på et tidspunkt relevant at rekruttere, lede og afskedige medarbejdere. Rygraden i en velfungerende virksomhed er en veldrevet SEROP bestående af dygtige medarbejdere. Men lønomkostningerne til din personalestab udgør også en stor post i de faste udgifter.

Desuden er der en række omstændigheder, såsom sygdom, ferie og barsel, som du i din rolle af arbejdsgiver skal forholde dig til. Udfordringerne ved at drive en SEROP kræver et godt overblik over ansættelsesprocedurer såvel som dine juridiske forpligtelser som arbejdsgiver.

Find den rette medarbejder
Når du beslutter dig for at ansætte nye medarbejdere, er det en god idé at få styr på de overordnede linjer, før du hopper direkte ud i rekrutteringen.

Tænk over hvilken rolle en ny medarbejder skal have i virksomheden og definér de præcise arbejdsopgaver, som du forventer, at medarbejderen skal udføre. Det hjælper både dig selv til at få afklaret dine behov og mangler i virksomhedens nuværende form, samtidig med at det giver potentielle ansøgere en klar idé om, hvilken rolle de kan forvente i din virksomhed.

Dernæst skal du bestemme dig for, hvordan du vil komme i kontakt med kandidaterne. De mest almindelige måder at gøre det på er at ’headhunte’ specifikke personer ved at tage direkte kontakt til dem, eller ved at lave et generelt opslag på din hjemmeside og reklamere for stillingen i aviser og på internettet.

Du kan også vælge at få medarbejdere i andre lande til at udføre arbejdsopgaverne. Det kan fx være grafiske opgaver eller it-produkter, som flere virksomheder får udført i lande med billigere arbejdskraft.

Sæt dig ind i reglerne for ansættelse
Når du har ansat medarbejderne, er der en del juridiske spørgsmål, som du skal være opmærksom på. Hvis en fastansat medarbejder bliver langtidssyg eller afskediges, er det fx funktionærloven og de specifikke overenskomster, som regulerer løn og andre ansættelsesforhold.
 
Samtidig skal du være opmærksom på dine forpligtelser som arbejdsgiver i tilfælde af arbejdsulykker. I udbetalingen af løn er der både særlige krav til, hvordan du skal indberette lønnen, ligesom der er en række skattefordele ved personalegoder, som er vigtige at have styr på. 

Log ind på MIT DANA og udnyt dette medlemstilbud. Her finder du også en lang række andre unikke tilbud i Danmarks stærkeste fordelsordning for selvstændige

Log ind op MitDANA

Hvis du endnu ikke er medlem, så bliv det nu.

Meld dig ind online

Undgå faldgruber med personale

Vi har fundet en god løsning til dig der ønsker at ansætte personale.

Læs mere
undgå begynderfejl

Godt begyndt er halvt fuldendt. Vi hjælper dig med at komme godt i gang med virksomheden.

Læs mere
Hvorfor vælge dana

Vi er Danmarks eneste a-kasse kun for selvstændige, og har været det i over 40 år.

Læs mere